Det digitala medlemskortet



Investeringar i lojalitetsprogram fortsätter att växa starkt, speciellt nu i den försvagade konjunkturen då det är blir ännu mer avgörande att hålla fast i de befintliga kunderna. I USA är över 75 procent av alla konsumenter medlem i något lojalitetsprogram knutet till ett plastkort, men kortet som medlemsform börjar bli överanvänt och slitet. När en betydande andel av konsumenterna börja få svårt att se plånboken för alla plastkorten, är det ett bra läge att hitta nya medlemsformer.

För de branscher och företag som bedriver en betydande e-handel blir inloggningen online en ersättare för korten, där medlemskontot kopplas till köphistorik, erbjudanden och förhoppningsvis en relevant marknadskommunikation. Men även för de branscher och företag som inte har sin affär online i första hand, finns intressanta medlemslösningar att anamma online. Ett bra exempel är företag som lyckas motivera konsumenterna att löpande registera sina inköp, via webben eller mobilen.

Det finns goda förebilder inom t ex hemelektronik- och mobilbranschen att titta närmare på. För vad innebär det att företag som Sony och Samsung lyckas få konsumenterna att gå online och skapa konton för att registrera sina köp i butik, så att de kan få del av bättre support och erbjudanden. Jo, att de har lyckats skapa ett digitalt medlemskort med köphistorik kopplad till CRM-system och därmed får en plattform för relationsprogram och riktade kampanjer direkt till konsument. Varför drar inte fler företag bättre nytta av den möjligheten? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.