Vem ska få guldkortet?


Ett guldkort på flyget, en bonus i affären eller en extra samtalspott att ringa för. Det har vi förtjänat. Men kanske är det så att det klassiska lojalitetsprogrammet börjar bli en aningens omodernt? Långsamt förväntas vi klättra upp för bonusstegen, från bas till guld till platina eller motsvarande i takt med att vi spenderar. Men är det rätt personer som premieras?


Ajay Sood på Wunderman i New Delhi driver bloggen ”Communication Insight" och har funderat över ämnet. Ajay reflekterar framförallt över det faktum att det nästan uteslutande är så att kunder på basnivån i lojalitetsprogram premieras med rabatter – medan kunderna högre upp ges helt andra typer av privilegier, en känsla av lyx och flärd och att vara viktig. Varför är det så? Hur avgör man vem som får komma in i den innersta kretsen?

Är det kanske dags för en ny syn på det klassiska lojalitetsprogrammet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.