Konsumentverket har givit CFK (centrum för kommunikationsvetenskap) i uppdrag att undersöka köpbeteende på nätet. Deras rapport visar att sökmotoranpassning och sökmotormarknadsföring är helt avgörande för att vägleda konsumenterna till den egna online-shopen.
28 procent av de tillfrågade konsumenterna angav att de började sitt sökande efter en produkt eller tjänst att handla online, genom en sökning i sökmotorer. 91 procent av konsumenterna angav att de gjorde research inför köp av en produkt eller tjänst med hjälp av sökmotorer, och 58 procent använder sig av prisjämförelsetjänster online.
Vanligaste köpbeteendet online - att inleda sökande efter produkt/tjänst:
1. Sökmotorer
2. Gå till online-butik motsvarande fysisk butik
3. Inspireras av reklam
4. Inspireras av artiklar i media och bloggar
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.