Varför ska ett företag ha en blogg?

Att blogga handlar inte om att ersätta en webbplats, nyhetsbrev eller pressmeddelanden. Att blogga handlar om att ha kontakt med kunderna där kunderna befinner sig.

Olika kunder använder webbmediet på olika sätt, men allt färre lägger tid på att besöka olika webbplatser, istället ”prenumererar” många på RSS-flöden som signalerar när ett nytt inlägg gjorts i en blogg, i ett diskussionsforum eller på en webbplats. RSS-flödena kanske ligger inlagda i Outlook, på den personliga Google-startsidan eller i mobiltelefonen, och kollas av flera gånger per dag. Med andra ord: genom att blogga kan ditt företag få kontakt med kunderna flera gånger dagligen.

Bloggen gör företaget synligt på fler ställen än egna webbplatsen och på annonsplats. Genom att ditt företag har en produktblogg som kopplas ihop (”pingas” ) med en bloggsökmotor som Twingly, blir dina produkter synliga varje gång de nämns i andra bloggar och nyhetsmedia som är ihopkopplade med Twingly (se på Internetworld). Dessutom tenderar bloggare att länka till andra bloggar i sina inlägg, och det skapar ju ännu mer synlighet.

Hur vet du om bloggen ger några resultat? Det räcker inte att mäta hur många besökare den har, utan måste analyseras ur andra perspektiv. En variant är att använda ROE – Return on Engagement- det vill säga hur mycket tid och arbete måste företaget lägga ner på att synas i bloggar och att föra en kunddialog genom de kanalerna, och hur utvecklar det kundernas köpbeteende. Det är ju inte dyrt att blogga, utan en tidsinvestering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.