The Carl Lewis Rules of Marketing

Kommer du ihåg Carl Lewis?

OS-hjälte under 80-talet och 90-talet? Han vann en hel del medaljer och slog några världsrekord på 100 m men var egentligen bäst i längdhopp. En världsstjärna inom friidrotten - helt enkelt.

Men någonstans längs vägen gick det fel, Carl Lewis tog beslutet: "Jag vill göra en musikkarriär." Ingen bra idé.



Denna video är troligtvis, en av de största musikvideofloppar jag har sett. Den gör att man tvekar på att vilja Carl springa eller hoppa längd igen.

Kanske är det hans ”snygga” träningsdräkt, musikvideons ”special effects” eller bara låten själv som är sådär. Kanske var det så att det var musikvideons som gjorde att Carls karriär vände nedåt…

Utmaningen för oss som jobbar med reklam och marknadsföring är att vara innovativa och ständigt utvecklas. Men ställ dig frågan: "Är detta ett långsiktigt bra beslut?" Gjorde Carl Lewis det?

Så, här är några tips för er som försöker vara innovativa, bredda eller utveckla sitt erbjudande.

1. Var konsekvent. – Att ständigt hitta på och göra nya saker är bra. Men håll dig ifrån dina galna idéer som du kommer på sent en fredagskväll. Se till att det du gör verkligen stödjer ditt arbete med varumärket, och inte definiera om det.

2. Välj det du är bra på. Det är OK att bara vara en fantastisk idrottsman. Du behöver inte kunna sjunga också. Utgå från var du är och vad du har idag. Gör analysen rätt. Vad gynnar ditt varumärke långsiktigt.

3. Var pro-aktiv, inte re-aktiv. Se till att dina aktiviteter är relevanta och att de stödjer den långsiktiga vision och målen som du har satt upp? Kanske fick Carl ett erbjudande från ett skivbolag – som han inte kunde motstå - att göra den här videon. Integritet. Våga stå emot ”tokiga” förslag. Följ din inslagna väg.

4. Följ upp - Jag besökte nyligen Carl Lewis officiella webbplats - http://www.carllewis.com/. Han har en blogg, men har inte gjort ett ändå inlägg sedan januari 2007 och om det var en test för att se om det fungerar… Om man nu ska göra något, se till att göra det ordentligt – och fullfölj.
http://www.carllewis.com/carllewisblog.html

5. Glöm inte dina rötter. Framgång är bra. Men se till att det inte påverkar ditt beslutsfattande för mycket. Med andra ord, bli inte bli för kaxig och tro inte att nu när du har skapat ditt varumärke - kan du göra precis vad du vill.

Carl Lewis hade ett guldkantat sponsoravtal med Nike under några år, men Nike sade upp samarbetet. Var det så att Nike´s marknadsförare såg Carl Lewis musikvideo. Sannerligen, en lärdom för många – mest för Carl. ”Skomakare bliv vid din läst”

Fotnot: Våra svenska idrottstjärnor Pernilla Wiberg, Erika Johansson, Håkan Södergren, Mats Wilander, Tomas Brolin och Björn Borg mfl har även försökt sig på en musikkarriär och lärdomen är densamma – inte sant? Håll er till det ni är bra på – sport & idrott – inte musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.