Spara pengar - kommunicera på nätet

Hela 80 procent av svenskarna använder Internet och över hälften av dem gör det dagligen, enligt en undersökning som World Internet Institute publicerade i oktober. Därför lämpar sig nätet utmärkt för att kommunicera med kunderna. Dessutom behöver det inte kosta så mycket pengar, utan det man betalar med är oftast tid.

Vad kan man göra då? Många saker förstås. En bra början är att ta fram en strategi för kunddialogen på nätet, och se till att den synkroniseras med övriga kommunikationsaktiviteter, och att den stödjer affärsmålen.

Sedan gäller det att möta kunden på nätet - på de tidningswebbar, communities, sökmotorer, bloggar etc. de besöker - få kontakt, och starta en dialog. Sammarbeta med en tidningwebb och bidra till innehållet där, vara en aktiv communitymedlem, optimera företagets webbplats för att hamna högt i träfflistan på Google, starta en blogg och kommentera andra bloggar. Med mera.

De här aktiviteterna behöver ju inte sluka alla medel, dessutom kanske marknads-, pr- och informationsbudgeten kan sammarbeta. En vinst för alla, helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.