Fokus på digitala dialoger 2009

Så, då var 2009 här och vi har ett nytt år framför oss. Ett år som kommer att bjuda på spännande utmaningar för alla som arbetar med reklam. IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, spår att reklaminvesteringarna i köpta medier kommer att sjunka med ca 5 procent under 2009. Andra bedömare spår att minskningen kan bli större än så. Det område som mot den generella trenden fortsätter att utvecklas positivt är såklart online, där lägre investeringströsklar, hög kostnadseffektivitet och god mätbarhet går hand-i-hand.

Detta är en intressant utveckling utifrån kunddialog-perspektiv, för det är i de digitala kanalerna RM-strategier, RM-metoder, RM-verktyg och själva konsten att driva kunddialogen kommer till sin fulla rätt. Där möjligheterna till segmenterade budskap i en mångfald alternativa sekvenser och snabb anpassning utifrån kunden kan ge hög relevans i kunddialogen, utan att det kostar skjortan.

Hög relevans i dialogen! Det är ju det kravet som kunderna ställer, och de blir givetvis ännu mer kräsna i sitt köpbeteende under tuffa tider. Så vid sidan av att investeringarna i de digitala kanalerna ökar, växer också behovet av vassare kunddataanalyser, sofistikerade RM-modeller och kundrelationsprogram anpassade för den digitala världen.

Den 12 februari arrangerar NMW ett seminarie om detta.
Vill du delta? Skicka din intresseanmälan till
niklas.borgsved@wunderman.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.