Analysera bloggar - hur populära är dom?

Analys av webbtrafik med besökare/unika besökare, återkommande besökare, besökstid, flöden mm blir mer och mer viktigt i takt med att allt fler företag möter en allt större del av sina kunder på nätet.

Utmaningen att ”klä på” besökssiffror med data om vem besökaren är, kvarstår. Webbundersökningar, inloggningar, cookies och annan ”spårteknik”, hjälper en del men måste alltid ställas mot frågor om personlig integritet och även laglighet.

Till detta kommer nu en helt ny utmaning i att analysera sociala media och bloggar. Från dessa källor får man sällan eller aldrig ren besöks-statistik som på andra ”kommersiella” sajter. Popularitet mäts istället med t ex ”inlänkning”. Men räcker verkligen det måttet till? Är det inte väldigt olika inom olika ämnen för hur vanligt det är att man länkar till varandra inom ett speciellt område?

På de stora bloggnätverken publiceras listor över populära bloggar och dom listorna bygger ofta på en blandning av inlänkning och besöksstatistik. På knuff.se har man t ex ”knuffpoäng” som ser till hur många länkar, vem som länkat samt när länken är upplagd.

Så när du nu analyserar hur och var du vill synas på nätet kan du inte längre bara se till besöksstatistik, du måste också bedöma populariteten ur andra aspekter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.